Ikkuna Suomen luontoon -sivusto on tullut elinkaarensa päähän ja se suljetaan vuoden 2019 lopussa.

Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää kaikkia käyttäjiä neljästätoista vuodesta! Hyvälaatuiset sivustolle jätetyt kuvat jäävät SLL:n arkistoon ja niitä voidaan käyttää Liiton viestinnässä sivuston sääntöjen mukaan. Jos et halua kuviasi käytettävän, ne voi poistaa sivustolta vuoden loppuun mennessä.

Luontokuvia voi lähettää esimerkiksi Suomen Luonnon Havaintokirjaan (https://suomenluonto.fi/havaintokirja/) tai tunnisteella #havaintokirja Instagramiin, josta Suomen Luonto tekee nostoja omalle tililleen (https://www.instagram.com/suomenluonto/).

Suomen Luonnonsuojeluliiton nettisivut (https://www.sll.fi/) jatkavat toimintaansa normaalisti ja esimerkiksi Kestävä elämäntapa -osiosta löytyy vinkkejä luontoon tutustumiseen ja ympäristön varjelemiseen.

Autoilijat on evoluution kärkijoukkko

Käyttäjän tepo kuva

Maailmaa, ainakin Suomea, rakennetaan autoilijoille. Maaseutua autioitetaan. Tiedetään, mutta samaan aikaan taajamien asukkaat yritetään saada autoilemaan kauas asutuksen ulkopuolelle kauppakeskuksiin, joihin on sijoitettu muutkin kuin kauppapalvelut.

Otsikko ”Autoilijat on evoluution kärkijoukko” muistui taas mieleeni. Se on jäänyt vaivaamaan jostakin tiedotustilaisuudesta – mahdollisesti jo jonkin vuosikymmenen takaa.

Etelä-Karjalan juuri eläköitynyt maakuntajohtaja Timo Puttonen tiivistää: ”Kaupan suuryksikön sijoittaminen on kohta yhtä vaikeaa kuin ydinvoimalaa laittaisi. Ne viherpiipertäjät. Tosiasia kuitenkin on, että autollahan kaikki menevät kauppaan.”

Autoilun edistäjä Puttonen korostaa olevansa luonnonystävä, ”innokas lintubongarikin”. Eläkepäivät hän aloitti golfreissulla Floridaan, mistä hän ei kuitenkaan enää tuone ideoita Suomeen.

Ihmiset todella pitävät luonnonlakina, että kaikki matkat kuljetaan autolla. Hyvänä esimerkkinä on Helsingin yliopiston emeritusprofessori, nykyinen Jenan yliopiston professori, joka on vuodesta 2 - 2,5 kuukautta mökillään, osan ajasta etätöissä, Ruokolahden Äitsaaressa. Hänelle ”palveluista ykkönen on ollut Ruokolahden terveysasema ja sama Mansikkalassa.” Muita paikkakunnan hienouksia on ollut Rasilan liikuntakeskus tenniskenttineen, kuntosaleineen yms. Sitten luetellaan Imatran palvelut eli K- ja S-marketit, kävelykatu vaatetusliikkeineen jne. ”Saimaan helmiä ovat Imatran satamat palveluineen...”

Automatkaa Äitsaaresta kertyy vähintään 10 kilometriä – minulla 25 kilometriä – ennen kuin pääsee edes mantereelle, mistä palvelut on haettava. Professorille ”hyvien palvelujen saaresta” tulee matkaa rautakauppaan, ”jota ilman ei lainkaan tultaisi toimeen”, ainakin 21, Mansikkalan terveysasemalle 25 ja Imatran satamaan vähintään 28 km.

Äitsaaresta on lopetettu koulut, kauppa ja posti. ”Paljon puuttuisi, jos... posti tai nettiyhteys ei yltäisi saareen saakka.” Kännykkämasto on saaressa ja suurissa naapurisaarissa; posti tosiaan kannetaan päätien varteen [mikä riittää hyvin!], mutta jos haluaisin lähettää kortin tai kirjeen, säästän haluni seuraavaan pakottavaan käyntiin nykymaailmaan, sillä postilaatikkoakaan ei ole enää 25 kilometriä lähempänä.

Terho Poutanen 10.12.2013

Viitteet:
Anne Kotiharju: Puttonen ei hyttysiä siivilöi. – Uutisvuoksi 2.12.2013, s. 6.
Matti Mikkola: Äitsaari hyvien palvelujen saari. – Vetovoimaa matkailusta! [4-sivuinen tabloid, ei toimittajaa, ei painopaikkaa, jaettu sanomalehden välissä joulukuussa 2013]